Domowy zakwas na żurek

Myślę, że Środa Popielcowa to dobry czas na umieszczenie przepisu na zakwas na żurek. Swój pierwszy wykonałam 4 lub 5 lat temu i od tamtej pory kilka razy do roku przygotowuję go sama. Polecam spróbować !


domowy zakwas na żurek

Składniki:

10 łyżek mąki razowej
kilka ząbków czosnku
kilka ziarenek ziela angielskiego
3-4 liście laurowe
kilka ziaren pieprzu czarnego
700-800 ml ciepłej przegotowanej wody



potrzebny też będzie duży słoik, gaza, gumka recepturka :)



Mąkę przesypujemy do słoika, dodajemy lekko rozgnieciony czosnek i roztarte w moździerzu przyprawy. Zalewamy wodą i mieszamy drewnianą łyżką. 

Owijamy gazą i gumką, odstawiamy na 3-5 dni w ciepłe miejsce (ja stawiam na lodówce).



Gdy zakwas będzie gotowy przelewamy przez sitko prosto do bulionu warzywnego przygotowując żurek lub do innego słoika/butelki plastikowej i wstawiamy do lodówki, by użyć później.



Mmm bardzo proste!

2 komentarze :

ulkam pisze...

Jak długo taki zakwas można przechowywać w lodówce?

SignorinaGotuje pisze...

Ja najdłużej trzymałam niecałe dwa tygodnie i był dobry.
Czytałam, że można trzymać bardzo długo nawet 2 czy 3 miesiące (jednak podobno po tym czasie się gazuje)