Mój bigos


Najlepszy bigos robi mój tata (chociaż zdarza się za tłusty), ja przygotowuję go rzadko (zazwyczaj na święta), jednak tym razem wszyscy wokół rozmawiali o bigosie, więc i ja musiałam go mieć :). Taka zachcianka :) 
Wiem tyle, że im częściej bigos odsmażany tym lepszy w smaku, tak samo im więcej rodzajów mięsa w nim tym jest smaczniejszy.W przygotowaniach pomagał mój smakosz oczywiście wyszło nam bardzo dużo, ale następnego dnia gorący włożyłam do słoików i mieliśmy na zapas :). 
Nie jest to bigos tradycyjny (nie ma suszonych grzybów, śliwek itd.), ale jest to mój sposób na bigos, który najbliżsi chwalą :)
Ah i dałam kiedyś spróbować zarówno kapusty kiszonej jak i bigosu rodowitym Brytyjczykom, bardzo im smakowało co dobrze świadczy o naszej polskiej kuchni :)
 


Składniki: (ilość jest różna, zależy ile mam w lodówce:) 

kapusta kiszona (zazwyczaj 1l słoik)
kapusta biała (zazwyczaj średnia główka)
kiełbasa
cebula
pieczarki
przecier pomidorowy
przyprawy ( przyprawa do dań z kapustą, l morska, pieprz ziołowy, majeranek, kminek, ziele angielskie, liść laurowy, pieprz czarny mielony itp.)

Najpierw obieram i kroję w sporą kostkę dwie cebule. W większym garnku rozgrzewam olej, główkę kapusty białej myję, szatkuję. Na olej najpierw wrzucam cebulę, solę i chwilę smażę mieszając, dorzucam poszatkowaną kapustę i przyprawiam (majerankiem, kminkiem- ziołami, pieprzem, solą morską) całość smażę kilka minut ciągle mieszając by nie przypalić.  

W między czasie sprawdzam stopień kwaśności kapusty kiszonej, jeśli jest bardzo kwaśna przepłukuję zimną wodą odciskam kroję w między czasie w drugim mniejszym garnku rozgrzewam olej wrzucam jedną cebulę chwilę smażę i wrzucam pokrojoną kapustę kiszoną, przyprawiam (przyprawą do dań z kapusty, vegetą lub pieprzem ziołowym i solą morską). 

Kapusta kiszona będzie się smażyła krócej niż kapusta biała, więc po chwili łączę kapusty w dużym garnku podlewam wodą (by przykryła kapusty) dorzucam ziele ang., liście laurowe i na małym ogniu pod przykryciem duszę aż kapusty będę miękkie


Cebulę, pieczarki, kiełbasę ( dodaję też jak mam mięso np. z udek kurczaka/indyka itd.) kroję i smażę na małej ilości oleju doprawiając przyprawą do mięsa.


Gdy kapusta jest miękka i woda odparuje wrzucam mięsko z patelni mieszam, doprawiam przecierem pomidorowym, próbu i w razie potrzeby dodaję jeszcze trochę przypraw (duża ilość majeranku).  
Ilość przypraw zależy od upodobań, najlepiej na początku nie sypać ich dużo i pod koniec doprawić więcej. 



Brak komentarzy :